JellyPages.com

Total Pageviews

Tuesday, January 11, 2011

al-Quran



Abu umamah ra berkata:"Rasulullah saw telah menganjurkan supaya kami semua mempelajaria AlQuran setelah itu Rasulullah saw memberitahu tentang kelebiahan membaca Alquran."
Telah bersabda Rasulullah saw "Belajarlah kamu akan Alquran,diakhirat nanti dia akan datang kepada ahli ahlinya,yang mana dikala itu orang sangat memerlukanya.

Ia akan datang dalam bentuk seindah-indahnya dan ia akan bertanya:

"kenalkah kamu kepadaku?"Maka orang yang pernah membaca akan jawab:"siapakah kamu?
Maka berkatalah Alquran:"Akulah yang kamu cintai dan kamu sanjung dan kamu juga telah bangun malam untukku dan kamu juga pernah membacaku diwaktu siang hari"

Kemudia berkata lagi orang yang pernah membaca Alquran:"Adakah kamu AlQuran?"
Lalu jawab AlQuran "ya dan membawa orang yang pernah membacanya mengadap Allah swt.
Lalu orang itu diberi kerajaan ditangan kanan dan kekal tangan kirinya,kemudian dia diletakkan mahkota diatas kepalanya.
Kepada Ayah dan ibu pula yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda sehingga mereka bertanya:Dari manakah kami memperolehi ini semua padahal amal kami tidak sampai ketahap ini."
Lalun dijawab:"Kamu diberi ini semua kerana anak kamu telah mempelajari dan membaca AlQuran".

sahabat-sahabat ana...Bacalah ayat ayat Alquran supaya jiwa kita sentiasa  tenang dan terhibur. Semoga Allah swt permudahkan segala urusan kita di dunia dan di akhirat kelak....amin...

No comments: